maandag 19 maart 2012


Terug in Burkina Faso 19-03-2012

Togo, wat een K... wegen daar, het GPK (gaten per km) was ongelooflijk. Natuurlijk hebben we offroad truck, maar kapot asfalt is geen feest: de randen zijn scherp en de kuilen soms verraderlijk diep en als je dat een paar honderd km achter elkaar hebt dan zie je niet veel van de omgeving. De hele dag ben je om en door de gaten aan het sturen.

We zijn direct over de grens van Togo op een camp aan een meer gaan staan, wel een mooi plek. De volgende dag door Lome. Het verkeer was door weg werkzaamheden, een chaos en we stonden in eens voor de slagboom van Ghana. Oeps, dus maar weer snel omgedraaid. Ook reden we op een rotonde met stoplichten door oranje, gelijk een fluitconcert en op de weg springende agenten. Die staan met een man of acht per rotonde hun maandloon op te krikken. Je ziet ze nergens waar het nodig is, maar waar wat te halen valt zijn ze er. Dit was nu onze twee keer: de eerste had ik afgekocht zoals dat hier hoort, maar deze keer was ik pissig omdat het geen rood was, kosten 15€. Geen probleem, zei ik tegen de agent. Ik betaal als jij dit formulier invult. (dit is een officieel uitziend papier ter bescherming van toeristen wat ik van Jan en Mariska had gehad) Ja, hier had hij wel moeite mee. Hij ermee naar de chef. Deze zag het ook niet zitten, dus het verhaal was uiteindelijk dat het een cadeau van de chef en we mochten door, dus ben ik Jan nog wel een biertje schuldig en een wijntje voor Mariska.
Ook heb ik de agent op onze camera, die alles registreert als we rijden, laten zien hoe het licht er
uit zag toen we er door reden. Hij was erg verbaasd. Ik heb dit pas aan het einde laten zien, want alles opnemen terwijl je rijdt, stellen ze hier in deze landen niet op prijs. Zelfs fotograferen van overheidsgebouwen is een grote overtreding, dus als jij een openbaar toilet ziet, iets wat al een wereldwonder is hier en je wil het fotograferen, dan zit je zo in de bak.

De natuur was op veel plekken mooi en groen met een hoog Aziegehalte. We vonden wat watervallen en vielen weer eens in een toeristenval: een mooi vel papier met een heel verhaal dat we 4000 CFA moesten betalen voor het dorp, omdat ze weg onderhouden en je zo kunt steunen. Wij betalen netjes en krijgen een gids mee. We dachten dat dit wel in de prijs zat. Foutje. Bij de waterval, die zelfs een blinde kan vinden, vraag ik hem: je zit toch wel in de prijs van de toegang? Nee natuurlijk niet, hij wil 10.000,- CFA. Ja doei, ik draai me gelijk om. Nee het kan ook wel voor 5000,- CFA dan en voor 2 watervallen en bij de tweede konden we ook campen. Kan ik er komen met onze auto? Geen probleem, dus wel een probleem maar we zijn er gekomen met een dak vol mango's inclusief de takken. De waterval bezocht en 3 keer leeg gelopen. Wel mooi en het plekje ook. Afrekenen 5000,- CFA p/p ??? Ik heb hem verteld in taal die hier niet op het papier houdt dat hij snel moest opr...
Ja, het het is altijd wat met gidsen. Je zult zelden geluk hebben in deze landen met die lui, daarom hebben we ook een gruwelijke hekel aan deze maffia gidsen.

Omdat enige infrastructuur om te overnachten ontbreekt hier in Togo en ze zelfs voor de parking bij een hotel nog15,-€ vragen, waren we ondanks de slaggaten in de weg eigenlijk te snel weer door dit land. Ook wild overnachten is moeilijk, het is allemaal bewoning en akkertjes.
Net als in Benin zijn de mensen ook hier vriendelijk en vrolijk. Overal zwaaien ze en ik word hier bijna niet herkend als Joop Cadeau, wat een verademing. Nadat we we niet bij dat hotel wilden staan voor zoveel geld belandden we op een truck. Gelijk een stamp kinderen die deze aliens goed moesten bekijken in hun witte capsule die constant staat te brommen (onze airco). Ze wilden de lancering niet missen, maar ze zijn niet vervelend. De volgende morgen om 6 uur stonden ze er alweer. Ik vroeg of ze niet naar school moesten, maar nee, het was zaterdag. Omdat ze me nog niet een keer bij mijn Afrikaanse bijnaam hadden genoemd moest ik ze toch wel belonen met een cadeau. Na ze te hebben verteld dat ze dit kregen omdat ze niet gezeurd hadden kreeg zusje een sleutelhanger met een klompje en de jongens mochten een Matchbox truck uitzoeken, die koppies, prachtig!

We zijn nu weer terug in Ouagadougou en staan hier prima op hetzelfde camp als een paar weken geleden. We kunnen hier de voorraden weer aanvullen en ons weer opladen voor de The Long Hot Way back.

Tot een volgend keer. 
Gr. Joop! en A3.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten