donderdag 26 september 2013

Strand, Zee, Palmbomen.






We zijn al weer 3 maanden in Brazil. Helaas kan ons visum niet worden verlengd en zijn we nu dus Illegalen en zullen een boete krijgen als we het land verlaten. Gelukkig zal deze niet zo hoog zijn als het vergeten opschorten van onze auto's. Wat een pech deze boetes, geen APK en geen verzekeringen, dat kan wel 3000,- Euro worden. Het is toch belachelijk zulke hoge straffen voor zo een klein vergrijp, dat wordt water en brood de komende maanden en ik ben al 4 kg afgevallen met mijn nieuwe sport.
We moeten nog wel vele duizenden km rijden en met ons tempo kan dat dus nog wel even duren.
Na 3 weken onder de palmbomen verlaten we het kite paradijs Ilha do Guajiru. Ik heb de basis van het kiten onder de knie en moet nu verder oefenen. De volgende mooi stek is Barra Nova bij pousada Escape. We konden achter de pousada staan. Er zijn daar veel wedstrijd kiters die daar in de winter trainen. Na een week gaan we wat verder naar Canoa Quebrada, dat viel ons wat tegen. Ik heb er nog wel even gevlogen. Ik zag een mooie plek vanuit de lucht en dus de volgende dag de bandendruk verlaagd en het duin op naar boven, perfect. Na een stukje werd de route wat schuiner en de Turtle begint achter weg te glijden het duin af. We staan erg schuin en Adrie staat te trillen op haar benen. Het is zo erg dat we zelfs niet de camera durfden te pakken achter uit de camper. We halen de zandplaten van de auto en plaatsen deze achter de banden. De geul die ik getrokken heb is giga, het zand lijkt wel water. 3 stappen omhoog en 2 naar beneden, van dat soort zand. De banden nog verder leeg laten lopen en op de platen gereden. Wat een opluchting, toch een stuk stabieler. We pakken ook de lucht krikken er bij. Deze zijn erg groot en stevig en zo kunnen we elke keer een paadje maken. Na een keer of 10 durf ik het wel weer zonder. Het is minder steil en ik kan van hier weer het duin af rijden. Aan de andere kant van het dorp zoeken we de weg naar de kite stek en ja hoor, ik rij weer vast. Zelfs de as zit er lekker in, maar de banden spanning kan nog lager en we komen er weer uit.
De volgende dag rijden we een stukje terug naar Fortim er is daar een erg mooie plek direct aan zee aan de uitmonding van de rivier. Het is een oogstrelend schouwspel: op- en afgaand tij, de lokale vissers met hun zeilbootjes, de duinen, de windmolens en natuurlijk de kiters. De kite's die ik heb gekocht zijn voor mij te moeilijk. Gelukkig heb ik nog een 12 meter erg oude kite kunnen kopen en hier gaat het prima mee. Kite vriend Gottfried waar we eerst mee in Ilha do Guajiru en later in Barra Nova waren wil aan deze (arme) zwerver wel zijn spullen verkopen en dus gaan we weer terug naar Barra Nova om het op te halen. Hierna weer naar onze lieveling stek bij Canto da Barra (Fortim) en zo zakken we verder en verder de kust af, van kite spot naar kite spot.















Bij de Makro in Natal doen we nog maar eens groot inkopen en vinden er zelf hagelslag en nu zijn we dan aangekomen op weer een erg mooie plek, bij Tibau do Sul, 5 km van Pipa. Bij een restaurant zag ik een plek om te staan. De eigenaar, Gonzalo, vond het prima. Er zit zelfs een hek om heen dus hopelijk geen enge mannetjes die 's nachts proberen in te inbreken of ons lastig vallen. Ja, dat komt helaas wel eens voor. Brazil staat bekent om een van 's werelds hoogste criminaliteit. Mensen zijn vaak verbaasd dat wij op deze manier durven te reizen en overnachten. Ga je daar heen, dat is levensgevaarlijk en zelf zijn ze er nooit geweest, maar met het internet en tv is de wereld erg klein geworden. Vroeger waren problemen echter veel groter: oorlogen, dictators, slaven, onderdrukking en het uitmoorden van hele volksgroepen vanwege geloofsovertuigingen of discriminatie met miljoenen doden en hele werelddelen waar je niet meer kon reizen. Natuurlijk zijn al die problemen er nog steeds, maar gelukkig door hetzelfde internet en de tv ook weer minder.
We zijn echter van mening dat het grootste gevaar wat we lopen het verkeer is op de weg.

Tot een volgend keer.
Gr. Joop en Adrie.






1 opmerking:

  1. Welk eMail adres hebben jullie nu. Op de mij bekende adressen krijg ik Non Delivery Notifications.

    BeantwoordenVerwijderen