vrijdag 26 juni 2015

Bommen en granaten.


Ja, Joop heeft de Turtle omgebouwd tot een granaat werper, maar daarover later meer.
Weer onderweg. Even wennen dat wel. De Turtle heeft (nog steeds) wat start problemen: er komt lucht in de diesel leiding en waar vandaan? Dat is zoeken en zoeken. Bij de Bosch Service wordt het hele systeem getest en wordt de opvoer pomp gereviseerd en een nieuwe klep in de retour gemonteerd. De injectors moeten ook worden vernieuwd, maar deze zijn niet leverbaar in Zuid Amerika. Maar goed, er komt nog steeds lucht in de diesel leiding en waar vandaan? Dat is zoeken en zoeken.
We doen onderweg naar het noorden wat leuke plaatsjes aan en belanden in het surfers paradijs Pichilemu. Wat een hoge golven, heftig en best koud voor die mannen en vrouwen.







We hebben ook nog wat problemen met de woon accu's en vinden in Santiago nieuwe AGM accu's, 4x 170AH. Wat een luxe en ze werken perfect, dat moet wel weer een paar jaar goed gaan.







We gaan de pas Cristo Redentor over naar Mendoza, daar zijn we al vaker geweest.
We laten er onze oude motorhoes vernieuwen van prima materiaal, ziet er ook weer goed uit.
In Mendoza gaan we ook even langs de tandarts. In Pucon had de mond hygieniste een gaatje bij me gevonden en Adrie heeft al langer last van kiezen en kaak. Bij mij werd het gaatje niet gevonden! En arme Adrie was aan de beurt met een wortelkanaal behandeling, die achteraf gezien nog niet eens zoveel goed gedaan heeft.
Gelukkig zijn de temperaturen al weer wat beter nu we weer zo een stuk noordelijker zijn. Joop maakt nog een vlucht met de paraglider en dan gaat het weer verder.
Na 80 km is er een mooi stuwmeer met een goede wind: Embalse de Potrerillos en Joop kan paar dagen heerlijk kiten. Super wind, lekker laminair maar het water is erg koud.



Boot vrienden van ons rijden met de reisbus langs en maken nog een foto. Jammer dat ze niet konden stoppen.


In Uspallata lopen we JP en Hannie tegen het lijf en we hebben samen nog een heerlijke lunch.
De volgende stop is PN El Leoncito. We treffen daar weer 2 stellen die ook in Mendoza waren. Helaas heb ik een virus van een van hen overgenomen en heb het goed te pakken. Natuurlijk steek ik vervolgens Adrie weer aan dus dat wordt 2 weken herstellen.
Nadat ik mijn 2 vinger hier een paar maanden geleden had gebroken bij het Blo-karten, wilde ik eigenlijk wel van mijn landzeiler af. Ik gebruik hem niet zoveel en in Barreal had ik nog een kennis die in deze dingen handelt, hij wilde hem wel overnemen.



Hierna rijden we noord naar Rodeo, het kite paradijs, maar voor ons is het uitzieken. Via de mooie nieuwe RN 150 rijden we door naar PN Talampaya, hier doen we voor de 2x een tour en het is weer is super mooi. Nog verder noord komt het wijn gebied van Cafayate. Hier maken we kennis met Wolfgang en Anke, ze hebben net zo een bakbeest als wij. Hij komt ook uit de luchtsport en heeft jarenlang een ballonvaart bedrijf gehad. Ze hebben zo'n beetje dezelfde manier van leven en reizen als wij en het klikt goed. We blijven 10 dagen hangen en doen wat leuke uitstapjes. Joop ligt een paar dagen onder de auto en trekt allemaal nieuwe leidingen, op zoek naar het luchtlek, het is om gek van te worden.



 Verder naar Salta, deze route is een van de mooiste die we ooit hebben gereden met erg mooie en bizarre rots formaties. Adrie wordt weer eens verwend met een nieuwe outfit en we reizen weer verder. Het blijft een erg mooie route.



We gaan weer naar Chili, want via deze route willen we naar Peru. We gaan over de Paso de Jama. Het weer is al weken zo mooi en er is geen sneeuw of ijs op de pas. Het is wel erg hoog: 4835 m.



maar de Turtle doet het prima. Dan duiken we, na ruim 300 km. Altiplano, eindelijk weer naar beneden, een lange afdaling van 2000 m. hoogte verschil en dat zonder bochten! Op naar San Pedro de Atacama.


Het is een leuk dorp, wel vergeven van de toeristen, vooral jonge backpackers, maar dit geeft een leuke sfeer met veel restaurantjes en terrasjes.
We gaan de Vallei van de Maan (Valle de la Luna) bezoeken. Een echt bizar landschap (net een maanlandschap dus) met allemaal zout, maar dit lijkt net sneeuw. We doen verschillende korte wandelingen. Er is er een door een zout grot, heftig en Adrie vergat in deze mooie omgeving zelfs haar angst voor smalle steile paadjes.



In Calama bezochten we nog de grootste open kopermijn ter wereld, Chuquicamata. Ze zijn daar nu al 100 jaar aan het graven en het gat is nu 1 km diep, bij 3 km breed en 5 km lang. Erg imposant met die enorme vracht auto's die 300 ton rots meenemen.



Via de kustweg komen we in het vertrouwde Iquique aan en Joop kan weer eens vliegen en zijn noodscherm pakken.



De nieuwe start op Alto Hospicio is bijna klaar, dit wordt de mooiste startplek ter wereld.


Joop bezig met de injectoren, hij sleutelt ze er uit en laat ze reinigen en testen, maar ze zijn echt versleten.
Hij monteert ze weer, maar er blijkt bij het ontluchten na het monteren van het Separ filter, wat  diesel in een cilinder te zijn gelopen. Hij merkt gelijk dat hij niet door de compressie komt en stopt gelijk met starten en wil de 2 injectoren los halen, waar de diesel is ingelopen. Maar er blijkt dat er een nog wat vast zit omdat hij daar een nieuw rubber had gemonteerd.


Adrie start even kort en Joop kijkt en verwacht dat die ene injector los komt. Nu, dat doet hij met een grote klap en het ding vliegt de lucht in, zo'n 30 a 40 meter hoog. Joop kan hem volgen door de lucht en hij klapt op een paar rotsen wat verderop. Ook na uren zoeken is hij nooit meer terug te vinden! Ja, het is echt te gek voor woorden.
Gelukkig had hij zijn handen niet in de buurt en ook zijn hoofd niet en er is niemand geraakt. Het ding weegt wel 350 gram en dat kan hard aankomen.
Via contact Maarten bij DAF Diesel Service in Winterswijk lukt het om nieuwe injectors te bestellen en via Fedex expres zijn ze nu onderweg naar Iqq. Duimen dat ze komende week zullen binnen komen, dus wordt vervolgd.

Tot een volgende keer.
Groetjes van Joop en Adrie



2 opmerkingen: