De ontsnapping uit Mali 31-03-2012.
We zijn na 6 dagen
vast te hebben gezeten in Bamako dinsdag weer gaan rijden, een ieder
zou weer aan het werk moeten en dit leek ons de beste dag.
Het was best
spannend: zouden er veel militaire controles zijn, dit viel erg mee.
We zagen er wat door de stad rijden met de mitrailleurs op het dak.
Door de stad koste wel wat tijd, vooral met de chaos voor de brug.
(die is er toch wel in het spitsuur) We hadden ervoor gekozen om niet
door het centrum te gaan en dat ging goed. Toen we bij Kati langs de
kazerne reden zag het er daar wel heftig uit: alle tanks en geschut
stonden buiten opgesteld met bemanning. Bij de tol kregen we nog een
check en toen konden we naar het noord oosten, naar Manantali. Het
ging vlot. De laatste 100 km weg is nog erg slecht, maar we deden hem
in 4 uur, dus lekker op tijd bij Casper om mijn verjaardag te vieren.
Casper is toch wel het overland ikoon van Nederland, hij heeft zoveel
af gereisd dat dat hij nu eens wat anders zocht. Dat vond hij aan de
rivier de Bafing, net na de stuwdam. Het water is heerlijk fris omdat
het onder uit het meer stroomt. Hij wil zijn camping dan ook Cool
noemen. Er zijn hippo's in de buurt.
Het is allemaal erg
hard gegaan voor hem. In een maand tijd van niets tot camping baas.
Nu ligt de fundering van zijn huis er al en met de weg er heen zijn
ze ook druk bezig. Het is een mooie plek met veel bomen, mango's en
cashew noten.
Het was er erg
gezellig en leuk om te zien hoe Casper zijn 20 man aan het werk moest
houden met alle Afrikaanse problemen van dien.
We maakten helaas de
fout om hier te lang te blijven en toen hij vrijdag morgen met het
verhaal kwam dat de militairen de bemiddelaars niet hadden laten
landen en dat er een ultimatum was gesteld door de Afrikaanse Unie
dat alle tegoeden zouden worden bevroren en de grenzen zouden worden
gesloten per komende maandag, dachten we dat we toch maar moesten
vertrekken.
Ik heb toen gelijk
met de Ambassade gebeld. Die dachten dat ik het land al uit was. Ook
hier waren de berichten niet goed. Advies: niet gaan rijden en als je
op vakantie wilde dat het nu de tijd was, maar niet in Mali.
Dus gelijk de DAF
gestart en op weg. De eerste stop was bij Yacouba aan de rapids van
Tacoutalo, campement en tuin, 60 km onder Kayes.
Omdat Senegal de
grenzen nog dicht heeft is het plan van Kayes naar Kiffa in
Mauritanie te rijden. 300 km onverhard. Oeps dat viel wel erg tegen,
we hadden geen track en moesten best veel zoeken en vragen waar de
piste begon. Na ruim een uur hadden we het gevonden. Het was een erg
mooi en best moeilijk stuk met veel Baobab bomen. Erg mooi maar wat
een gestuur en geschud. Leuk voor eventjes, maar na 7 uur en 120 km
met 40 graden is het niet zo leuk meer.
Gelukkig hebben we
geen enkel probleem gehad onderweg met militairen of politie. We
hebben er ook maar een paar gezien. Omdat er nogal wat auto's
geconfiskeerd zijn rij en slaap je toch wat meer gespannen.
Onze passen konden
we afstempelen in Aourou. 100 km verder in Mauritanie is de volgende
post.
We campen wild,
midden in de woestijn bij wat bomen, vlak voor de grens.
Er is ontzettend
veel vee hier, koeien, schapen, geiten. Grote kuddes en ze zien er
niet eens zo slecht uit, sommige dieren zelfs heel goed. Ze steken
alleen vaak de piste over net als wij er aan komen en zien er dan
soms zelfs beledigd uit omdat ze even moeten wachten tot we voorbij
zijn. Vooral bij de waterplaatsen is het een reuze drukte want ze
hebben allemaal dorst.In Kankossa,
Mauritanie, was de volgende grenspost met een enge chef, deze wist
ons weer 20 € af te troggelen en toen konden we weer verder. Nog 85
km zand tot aan de hoofdweg bij Kiffa, waar we hoopten nog een
stempel te krijgen van de gendarmerie, maar zelfs met een politie
agent in de auto (geen gezeur over cadeau) werden we van het bekende
kastje naar de muur gestuurd en geen stempel. Wel een verzekering
voor de auto geregeld. Van Kiffa waren het nog 600 km naar Nouakchot
over een goede weg. Wel weer een stapel fiches uitgedeeld aan alle
politie posten. De logica waarom we zo ongeveer 40 kopieen moeten
afgeven bij al die controleposten is me nog steeds niet duidelijk.
Joop geeft hier het
goede voorbeeld en gooit het vuil niet midden in het dorp op straat
zoals de lokalen, maar gewoon bij de ingang van het dorp. Verbeter de
wereld, begin bij jezelf.
Nieuw: naast de PHK
potholes per km hebben we nu de APK acacia's per km, het wordt hard
poetsen om die krassen weer van de Turtle te krijgen en hopelijk ook
uit de ruiten.
Tot een volgende
keer.
Gr. Joop en Adrie. nu in Nouakchot
Gelukkig maar! Wij waren al een beetje ongerust door al die negatieve berichten hier in ons kikkerlandje.
BeantwoordenVerwijderen