We zijn nu ook te vinden op Facebook http://www.facebook.com/joop.bernard.3
Na 10 dagen Iuique verlaten we Fly Park. Iquique is niet de leukste stad om te verblijven, maar Fly Park was goed vertoeven, zeker met onze Zuid Afrikaanse vrienden, een zeer interessante familie. We zullen ze missen.
Als
we dan langs de start komen kan ik het niet laten toch nog een uurtje
te vliegen. Het was ons een waar genoegen. Leuke mensen ontmoet, maar
nu weer verder. We gaan via Arica richting Bolivia.
100
km voor Arica besluiten we naar het strand te rijden voor de nacht.
(Caleta Camarone) We zakken in een uitloper van de rivier door harde
laag de fesjfesj in. De banden moeten behoorlijk leeg. De lokale
vissers kwamen scheppen (die hadden ons van bovenaf zien staan) en op
1.5 bar kwamen we er uit. De mannen moesten wel hard lachen toen ik
ze alcoholvrije biertjes gaf. Ja hoor, rare lui die toeristen.
Alcoholvrij bier!
We
blijven nog wat hangen op het strand bij Arica, maar besluiten om
toch al wat omhoog te rijden richting Bolivia, om alvast wat te
acclimatiseren. De volgende dag is daar de grens. Chili zijn we zo
uit, maar dan Bolivia in. Het is de bekende chaos zoals we gewend
zijn van West Afrika, inclusief de corrupte politie. Die vonden deze
keer dat we verkeerd geparkeerd stonden, ha, ha. Het formulier voor
bescherming van toeristen bracht weer uitkomst. En we mochten weer
verder.
Een
totaal andere
wereld rijden we binnen, het is een stap terug in de tijd en
echt een “derde wereld land”. De
wegen zijn niet al te best en alle
chauffeurs
zijn LOCO LOCO. Echt,
van alle 60 landen die we gedaan hebben staan deze
in de top 3 voor ons.
De
nacht valt ook sneller en om 18.00 is het alweer donker. We halen La
Paz niet voor het donker en slapen onderweg, net iets van de weg af,
achter een grote hoop stenen.
We zijn om 10.00 uur in Hotel Oberland, het overlanders trefpunt in La Paz. We zijn met 8 landen vertegenwoordigd en we passen er met de Turtle nog net tussen.
Coen en Karin-Marijke zijn ook net aan gekomen uit Nederland en waren zo vriendelijk om voor ons onderdelen voor de Turtle mee te nemen. Als dank gaan we samen eten en ik betaal voor een goede soep, een hoofdgerecht en een grote fles Cola: 4 euro, incl fooi. Het is bijna genant.
Adrie
wil gelijk al haar keukenspullen verkopen, maar ik vind dat dit hier
toch niets opbrengt en kan haar op andere gedachten brengen.
Via
via krijgen
we een adres van Ingenieria
de Transportes
om de voorste krukas keerring
te vervangen, deze lekt wat
olie en ook de thermostaat was defect.
Het
is een grote firma in zwaar transport
onder Duitse
leiding.
Helaas
hebben we de
baas niet ontmoet, deze was ziek.
Ze werken
alleen aan hun eigen auto's,
maar maken voor overlanders een uitzondering.
Na veel zoeken vonden we ze en om 11 uur gingen we gelijk aan de
gang. Ik had nooit verwacht dat we de klus in een dag konden klaren,
maar de dag er op was het een feestdag (Corpus Christi), dus
het moest wel. Met man en macht werd er
gesleuteld. Met de heftruck werden de intercooler
en de radiateur eruit gelift en de thermostaat werd gedemonteerd. De
krukas pully zat zo vast als een huis. In het werkplaats handboek van
DAF stond een afbeelding van een speciale trekker en die werd in no
time op de draaibank gemaakt. Toen gaf het
ding zich gewonnen. Gelukkig pasten de
onderdelen. Ook vonden ze een nieuwe
thermostaat voor het koelsysteem.
Na alles weer te hebben gemonteerd en afgevuld met 40 liter nieuwe
koelvloeistof konden we, super blij, weg.
De volgende
dag was een
rustdag. Ik was behoorlijk gesloopt en lag om 20.00
uur al op bed. Zo hard werken op 4000 meter, dat is toch wel wennen.
Vrijdag
gaan gaan we nog een dag voor onderhoud
en het maken van een nieuwe radiator bescherming.
We
willen naar het Titikaka
meer.
We
dachten: op zondag komen we wel makkelijk door het chaos verkeer van
La Paz. Helaas
zijn er dan ook duizenden
taxi's onderweg en we hebben twee en een half uur nodig gehad
om naar het noorden van de stad te
komen. Er
wordt
gevochten om
elke vrije meter en cm op de weg. Regels
zijn er niet.
Het
Tititaka meer is op
3800 meter het hoogste meer te wereld en
bekend van de
grote drijvende Totorariet
eilanden en boten.
We
zien onderweg
een groot feest bij een kerk en gaan er even kijken, leuk
en luid met 's morgens al veel
bier. Hierna
een heerlijke forel uit het meer gegeten.
Voor
we met de ferry naar Copacabana
rijden, slapen we in een klein dorpje aan het meer. Helaas
heeft Joop het weer moeilijk
op deze hoogte en na
een slechte nacht en pijn in zijn
borst, besluiten we de het bezoek aan
Copacabana te schrappen en terug te gaan
naar La
Paz.
Op
de weg terug hebben we een leuke ontmoeting met een man die Thor
Heyerdahl geholpen heeft de Totorariet boot Ra II te bouwen. Deze is
van Marokko naar Barbados gevaren om te bewijzen dat dat kon. Paulino
Esteban is nu meer dan 80 jr oud en een interessante man.
Joop
wil de meest gevaarlijke weg ter wereld, tussen
La Paz en Coroico, nog rijden met de
motor, maar weer een slechte nacht doet ons besluiten toch maar wat
lager te gaan en 400 km verderop
begint het eindelijk te dalen.
Helaas
komen we in het donker aan in Cochabamba. We hadden een camping
gevonden via internet, maar liepen onderweg vast en konden het niet
vinden. We zijn toen naast een kerk met school gaan staan. De bewaker
wilde dat we ons eerst bij de politie gingen registreren? We hebben
hem toen een fiche gegeven met onze gegevens en toen mochten we
blijven staan.
Dinosaurus sporen zijn en het zou er erg
mooi zijn. De weg is best ruim aangelegd met stenen uit de rivier,
dus een echte kasseien weg.
Onderweg slapen we nog een keer in de
rivierbedding en de volgende morgen zijn we al vroeg in Toro Toro. We
vinden een goede plek om de Turtle neer te zetten. In het dorp vinden
we een paar andere toeristen om samen een toer te maken. (dan kun je
de kosten delen) Eerst een wandeling bij en over prachtige
rotsformaties en dan een grotten tocht. Erg mooi en het was best
lastig op deze hoogte, 3700 m. om door zo een grot te kleuteren.
Adrie had het na het lopen en klauteren wel gehad en is wijselijk
niet mee gegaan de grot in.
Na
drie dagen verlaten we Toro Toro om om via de zuidelijke route naar
Santa Cruz te rijden. Heel apart. Zo rij je dagen in de woestijn en
dan ineens duik je het regenwoud in.
We
besluiten om al wat van de pas naar beneden te rijden om niet zo hoog
te hoeven overnachten. Wat een vergissing. We komen in een file
terecht. Het heeft wat geregend en de vrachtauto's helling op hebben
geen grip op de gladde weg. Het verkeer breekt uit in chaos, alle
personenauto's rijden langs de vrachtauto's op wat dan weer het tegen
verkeer geen mogelijkheid geeft om omhoog te rijden en de vrachtauto,
ja ook wij, laten die eikels er niet tussen. Het gevolg is dat we 's
nacht om 2 uur niet meer vooruit komen. We vinden een plekje lang de
weg en proberen wat te slapen. We zijn erg moe en al de hele dag aan
het rijden. Ondanks alles kunnen we nog 4 uur slapen. 's Morgens
beweegt het weer en we sluiten aan. Meter voor meter komen we de berg
op en 17 uur later zijn we aan de andere kant beneden. Wat een
gekkenhuis. Maar ach, we zijn nog heel, dus wat wil je meer.
We
proberen info te vinden over Carrasco National Park om dat te
bezoeken. Het probleem is dat je er alleen met een gids in kan en dan
nog alleen in het weekend of op afspraak. Het touristen kantoor is
echter dicht en het wordt niets.
Van
vrienden kregen we bericht dat ze 200 km verder op
onze route bij een mooi hotel staan. We zouden daar dus met drie uurtjes kunnen zijn. We komen helaas weer in een file. Wat blijkt: de studenten zijn aan het protesteren en hebben wegblokkades opgeworpen. Volgens een chauffeur zal het om 12 uur 's nachts weer open gaan en waarschijnlijk de volgende dag weer geblokkeerd worden. We draaien om en besluiten de Turtle een grondige wasbeurt te geven bij de rivier. Een mooie klus en hard nodig na al die maanden stof en zout wegen. Met onze eigen pomp pompen we water uit de rivier en na een paar uur glimt hij weer. We begrijpen van iemand anders dat de blokkade om 4 uur al wordt opgeheven, dus gelukkig hoeven we niet in het donker te rijden. De weg is leeg. Maar helaas niet voor lang, want we halen de file al snel in. De auto's en trucks hebben moeite met alle opgeworpen blokkades. Ook zien we erg veel glas op de weg van gesneuvelde ruiten. We waren blij dat we er niet tussen hebben gestaan met die rellen.
onze route bij een mooi hotel staan. We zouden daar dus met drie uurtjes kunnen zijn. We komen helaas weer in een file. Wat blijkt: de studenten zijn aan het protesteren en hebben wegblokkades opgeworpen. Volgens een chauffeur zal het om 12 uur 's nachts weer open gaan en waarschijnlijk de volgende dag weer geblokkeerd worden. We draaien om en besluiten de Turtle een grondige wasbeurt te geven bij de rivier. Een mooie klus en hard nodig na al die maanden stof en zout wegen. Met onze eigen pomp pompen we water uit de rivier en na een paar uur glimt hij weer. We begrijpen van iemand anders dat de blokkade om 4 uur al wordt opgeheven, dus gelukkig hoeven we niet in het donker te rijden. De weg is leeg. Maar helaas niet voor lang, want we halen de file al snel in. De auto's en trucks hebben moeite met alle opgeworpen blokkades. Ook zien we erg veel glas op de weg van gesneuvelde ruiten. We waren blij dat we er niet tussen hebben gestaan met die rellen.
Drie
km voor het tolstation loopt alles weer vast: de personen auto's
dringen weer voor en rijden langs de file wat dus weer de nodige
taferelen oplevert met het tegen verkeer. Volgens mij loopt de meest
gevaarlijke weg ter wereld gewoon door heel Bolivia.
Ondanks
de coordinaten die we van Ruedi en Susi http://schoensleben.ch gekregen hebben we
moeite om hen te vinden. We vragen een jongeman op een brommer, die
weet waar het is, om ons er heen te begeleiden in het aardedonker.
Het is een schitterende lodge met zwembad en met een wondermooi
uitzicht. Hier blijven echt wel een paar dagen.
Tot
een volgende keer.
Gr.
Joop en Adrie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten