We
verlaten de Pantanal en onderweg vinden we een heel pittoresk dorpje:
Cidade de Goias, erg oud en heel authentiek. Op zoek naar een
overnachtings plek vinden we een zwempark met camping, erg mooi maar
veel geluidsoverlast, echt die Brazilianen breken wat dat betreft
alle records.
We
besluiten eerst naar het noorden te rijden en dan via de kust naar
het zuiden, zodat we in het begin van de zomer niet weer in de kou
zitten zoals verleden jaar.
Het
zijn heel grote afstanden hier. We rijden echt de hele dag langs
maïsvelden, zo ver als het oog rijkt. Ze maaken er hier brandstof
van, zelfs zoveel dat ze het kunnen exporteren. We zien de mega
steden niet zo zitten en slaan voor Brasilia al af naar het noorden
de 153 op. Een erg drukke weg met veel vrachtverkeer en maar 2 baans,
wat het soms wel erg spannend maakt. Zeker omdat het erg heuvelachtig
is moet er natuurlijk helling op ingehaald worden.
Je
kunt onderweg goed eten en slapen bij de grote tankstations maar het
is daar best druk en niet zo rustig dus zoeken we vaak een wat meer
afgelegen plekje. Zo komen we ook aan een groot stuwmeer: Lago Serra
de Mesa. Hier liggen ook wat woonboten, sommige op de kant omdat het
meer nu wel 15 meter lager staat dan voorheen. We maken leuk contact
met een paar woonboot-mensen: Swami en Saulo. Helaas komen er een
stel gekken 's nachts met een als discotheek omgebouwde auto voor hun
feest en wij hebben geen prettige nacht. Als we weg willen gaan zijn
de start accu's leeg. Dat had ik al eerder gehad. We gaan op zoek en
naar een accu specialist en het blijkt dat een van onze start accu's
is overleden. We zetten er 2 nieuwe in en gaan maar weer terug naar
het meer. We maken met Swami en Saulo een mooie zon's ondergang tocht
over het meer.
De
volgende stop is weer 600 km verder bij Palmas.
Helaas
laat de Turtle ons in de steek. Hij houdt in en loopt niet meer goed.
Het diesel filter is bijna leeg, dus denk ik dat hij ergens valse
lucht trekt. Zoeken, zoeken, maar het probleem wordt steeds erger. 10
km voor Urupi stranden we echt. Ik krijg hem niet meer aan de gang.
Het wordt al donker en daar staan we dan op een erg drukke twee baans
weg waar het verkeer ons voorbij raast. Ik stop een brommer en deze
belooft hulp te sturen, maar we zien niemand komen en ook de politie
stopt niet ???? Het is nu donker. Met veel lichten weten we eindelijk
een politie wagen te stoppen. Het is geen verkeerspolitie, maar ze
waarschuwen deze over de radio. Dan stopt er ook nog een man in een
pick-up. Hij is monteur en wil wel even kijken. Gelukkig komt de
politie ook en dat maakt het wat veiliger om te sleutelen zo langs de
weg in het donker. De cabine weer gekanteld en met lucht blazen we de
leidingen door. We vinden in een banjobout van het brandstof pompje
vuil en ja, na dit gereinigd te hebben doet de Turtle het weer en wij
zo blij. Edgar, zo heet de man wil geen geld. We geven hem een fles
wijn, bedanken de politie en gaan op zoek naar een plek voor de
nacht.
De
volgende dag toch nog voor controle langs bij de diesel specialist.
Hier controleren en reinigen we alles en stellen ook de injectoren
opnieuw af. De kosten vallen erg mee: 85 euro. Daar red je het niet
mee in Nederland.
We
komen dus toch nog in Palmas, eerst via Taquarucu, dit is een eco
dorp? Geen idee wat ze daarmee bedoelen, geen eco gezien. De natuur
is wel erg mooi met veel watervallen. Bij de eerste lopen we een
mooie route en ik zwem nog onder een waterval. Terug zoeken we een
camping, maar deze blijkt gesloten ivm met renovatie werk. We zien
nog een ander bord met een waterval op een farm, we rijden maar het
pad wordt erg smal en er zijn veel bomen. Dan stranden we toch bij
een bruggetje wat ik niet zie zitten. Achteruit en zien te draaien.
Dan raak ik een hoge paal met de linker zijde van de cabine en breek
de hele richting aanwijzer en zijn behuizing in tweeën. We vinden
een rustig plekje en alles wordt gedemonteerd. Gelukkig had ik nog 2
componenten epoxi mee en heb het allemaal weer aan elkaar geplakt.
Het licht maar met rood plakband wat afgewerkt. Nee, het zit ons niet
mee de laatste dagen.

Via
een mooie omweg rijden we naar Palmas. Ik had gezien dat je daar ook
kunt vliegen. Via een slecht pad komen we op we boven op de berg en
vinden de start. Het is wat klein maar prima te doen. Er staat al
iemand klaar en ik pak ook mijn spullen. Alleen, beneden landen is
geen optie omdat het 27 km is om weer boven te komen en het is al het
einde van de middag. Na een half uurtje wil ik boven aan de klif
landen. Met grote oren vlieg ik paar keer aan maar er is te veel up
wind en de landingsplek is erg klein. Bij een derde poging heb ik hem
bijna aan de grond. Dan word ik door een vlaag toch weer opgetild en
parkeer hem in een boom. Wel balen, na 24 jaar mijn eerste
boomlanding op de rand van de klif. Ik maak alle lijnen los en met
wat zaagwerk heb ik hem er met een uurtje er weer uit. We verkassen
nog naar een ander plekje want het schijnt er niet veilig te zijn 's
nachts? Geen idee wie hier 's nacht langs moet komen, maar uit de
lucht had ik een mooi plekje gezien. Hier hadden we een mooi uitzicht
over de stad en we zijn 's morgen naar een uitzichtspunt gelopen om
de zon te zien opkomen. We zijn hierna naar de rivier gereden en
hebben er een mooi plekje gevonden. Ik ben al een paar dagen
verkouden en heb nu Adrie ook aangestoken (natuurlijk), dus willen we
hier wat uitzieken.

We
willen naar Sao
Luis, dus dat
is
nog 1200 km te gaan tot we weer aan de kust zijn. We
kunnen er geen
camping vinden. Het
is een grote stad met ruim een miljoen inwoners, het is
erg warm en sticky,
dus schrappen we Sao
Luis
en rijden naar het natuur park Lencois
Marahences. Helaas
mag je
de meeste
natuurparken alleen met een gids in hier in Brazilië? Maar ik heb op
de GPS een route staan die
langs het park naar zee gaat. We
komen via Barreirinhas
bij de rivier
waar
een pontje is dat
ons wel over kan zetten. De
stroomdraden
moeten even
omhoog
geduwd
en wij de pont op die gelijk op de bodem ligt.
Met
enig
werk komen we los. Aan
de overkant is het dik zand en een klein dorp. Ik
vraag hoe de weg verder gaat en begrijp dat ik de eerste ben die ooit
met zo een grote auto hier is gekomen. Ze
betwijfelen of we wel verder kunnen
ivm met de bomen en stukken moeras. Dat
is balen. We
parkeren naast een kerkje en trekken veel bekijks. Via
de buurman regelen we
tour met een jeep, dan weten we meteen
of het te doen zal
zijn. Niet
dus, maar we hebben een mooie rit en zwemmen in 3 meertjes hier
tussen de duinen. De
volgende
dag met de pont weer terug. Ze
leggen de pont al in wat dieper water en ik moet een
klein stukje
door de rivier
rijden
om
er op te komen, maar het lukt weer en we bereiken de overkant. Op
onze GPS staat een pad naar het
zuiden,
50 km dan weer verhard. Helaas
zou dit
voor ons ook niet te doen zijn. Weer
balen want
dit betekent
600 km omrijden. Ik
ga met onze kaart informeren hoe we er wel kunnen komen en
er
blijkt een ander pad te zijn, maar dat
staat
niet op onze GPS. We
vinden een gast die beweert
dat het moet kunnen met onze auto. Hij
heeft een vriend die wel mee wil want
deze knul
heeft daar nog een vriendin zitten, is het verhaal. Het
is alweer laat en ik zie het niet zitten om met een gids in de pampa
te slapen. De
route is 100 km en volgens
Loro,
onze gids,
zullen
de bruggen geen probleem zijn.
De
prijs is afgemaakt op 50 euro. We
slapen aan
de straat voor zijn deur
en vertrekken om 7 uur al. Onder
protest van Adrie want die heeft altijd wat start problemen 's
morgens
en
daar helpt na al die jaren zelfs
een nieuwe accu niet bij.
Het
pad blijk echt goed te zijn en we balen dat we toch met een gids
opgescheept zitten. Ok, er zijn wat slechtere stukken en wat andere
wegen waar hij ons de goede route aangeeft en ja, er was ook weer een
brug waar ik toch maar even een kruisje bij heb geslagen, maar na 4
uur: ja, asfalt! Onze gids links af en wij rechts af.
We
rijden ergens het strand op bij Tutoia, het is zo hard als beton bij
laag water en we genieten van de strand rit. We vinden een mooi
plekje waar we 2 nachten blijven en ik ook weer eens kan zeilen op
het strand met de Blo-kart. Het gaat zelfs zo goed dat ik wel erg ver
ga en het nogal lang duurt voor ik terug ben. Adrie was best
ongerust. We rijden van dorp naar dorp en van strand naar strand, erg
mooi. We hebben nog wel 5000 km kust te gaan hier in Brazilie. Door
de enorme afstanden heb je ook veel klimaat verschil. In noorden,
waar we nu zijn is het warm en vochtig en ruim 30 graden en 's nachts
koelt het maar weinig af en dat in hartje winter!
We
gaan het hier wel uithouden de komende maanden. Witte stranden,
palmbomen en een lekkere temperatuur, er zijn slechtere plekken op de
wereld.
Tot
een volgend keer.
Gr.
Joop en Adrie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten